Működési elveink
Az intézmény működésének alapelvei:
Küldetésünk:
Alkotó módon, minden érdekelt féllel együttműködésben szervezni és eredményesen működtetni mindazon intézményes gyermekvédelmi szolgáltatást, amely a rászoruló gyermekek és családjaik védelmére, segítségére az elmúlt évszázad tapasztalatai, szellemi és anyagi erőforrásai révén létrejött. Szabad kapacitás esetén szolgáltatást nyújtani a kistérségek, kistelepülések számára.
Alapelveink:
Az intézmény működése során köteles az alábbi alapelvek betartására:
1. Nyitottság elve: az intézmény nyitott intézmény, igénybevétele a hatályos gyermekvédelmi jogszabályokban, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság rendeleteiben és a Házirendben foglaltakon kívül további feltételekhez nem köthető
2. Együttműködés elve: az intézmény együttműködik a gondozottakkal, azok vérszerinti hozzátartozóival, a fenntartóval, társszervekkel, hatóságokkal, civil szervezetekkel, valamint a települési önkormányzatokkal annak érdekében, hogy feladatát minél eredményesebben, az elhelyezett gyermekek javára lássa el.
3. Egyenlő bánásmód elve: az intézményben elhelyezett valamennyi ellátott – nemre, származásra, felekezeti hovatartozásra, illetve világnézetre tekintet nélkül – egyenlő bánásmódban részesül.
4. A gyermek mindenekfelett álló érdeke elve: a gyermek ügyeinek intézése és gondozása nevelése során az intézményben dolgozók a gyermek mindenek felett álló érdekét figyelembe véve, törvényben elismert jogait biztosítva járnak el.
5. A gyermekvédelmi munka etikai minimumának elve: Valamennyi, az intézményben feladatot ellátó személynek a munkavégzése során a Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló, többször módosított 1997. évi XXXI. törvényben és a végrehajtási rendeleteiben foglaltakat, az intézmény szabályzataiban rögzítetteket, továbbá a Szociális Munkások Etikai Kódexében leírtakat maradéktalanul be kell tartania. Az intézmény jelenlegi, illetve volt növendékeivel és az ő hozzátartozóikkal polgári jogi jogviszonyt semmilyen formában nem létesíthet. Így például tőlük pénzt, vagy értéktárgyat el nem fogadhat, adásvételi-, tartási-, életjáradéki öröklési szerződés alapja nem lehet.
6. A személyiségi jogok védelme: Valamennyi az intézményben feladatot ellátó személynek a tevékenysége során tudomására jutott, a kiskorúak személyiségi jogait érintő adatok és tények kezelésére, továbbítására és nyilvánosságra hozatalára a személyes adatok védelméről szóló törvényben, továbbá a 235/1997.(XII.17.) Kormányrendelet, valamint 260/2002. (XII.18.) Kormányrendelet módosításában foglaltakat minden körülmények között biztosítani kell.
Tevékenységének középpontjában azok a gyermekek, fiatalok és fiatal felnőttek állnak, akik esetében intézményes segítés szükséges a veszélyeztetettségük megelőzésére és megszüntetésére, a hiányzó szülői gondoskodás pótlására, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedésének segítésére.
A családjából bármely okból kikerült gyermek biztonságát, korához és szükségleteihez igazodó gondozását, nevelését, egészséges személyiségfejlődését kell szolgálni a jogszabályi kötelezettségek betartásával és az intézményi lehetőségek keretében.
Minden tevékenységünkben és megnyilvánulásunkban figyelembe kell venni a gyermek mindenekfelett álló érdekét, törvényben elismert jogait.
Fontos, hogy az időlegesen gondjainkra bízott gyermeket (fiatalt) segítsük abban, hogy meggyőződve saját értékeiről megtanulja elfogadni, és becsülni önmagát és másokat. A sorrend: befogadni, elfogadni, együttműködést elérni, lehetőségeket biztosítani. Céltudatosan, körültekintően, módszeresen kell közelítenünk a gyermeket attól ami, ahhoz, ami lehetne, figyelemmel körülményeinek jobbá tételére, lehetőségeinek jobb kihasználására is.
A tudatos állampolgárrá nevelés viszont nem csak ismeretek és technikák átadásának folyamatáról szól, hanem legelőbb arról, hogy emberi tulajdonságainkban, jellemünkben és szemléletünkben is alkalmasak legyünk megfelelni e kor kihívásainak nevelői- gondozói minőségben és példaként szolgáló felnőttként egyaránt.
Az intézmény fegyelme, dolgozóinak együttműködése, közös eredményei, az intézmény szervezettsége és egységes arculatának kialakítása segíti a dolgozók, az együttműködő partnerek és a kliensek azonosulási képességét, a tevékenységünk társadalmi elismertségét, önbecsülésünk fenntartását.
A minőségi munka biztosításának első lépcsőfoka a lelkiismeretes mindennapi tevékenység. További követelmény, hogy a működés átlátható, leírható, elemezhető és visszaellenőrizhető legyen.
Az intézmény, formálódó PR és kommunikációs stratégiája biztosítja a közérdekű információk teljes körű nyilvánossá tételét és hozzáférhetőségét, egyben ügyel a személyiségi jogok, az adatvédelmi előírások, a hivatali titoktartás betartására és betartatására is.